Nasz program

Dobro mieszkańców jest najważniejsze!

Od wielu lat daje się zauważyć parcie urzędników miejskich w kierunku ogromnych inwestycji, które często wręcz kolidują z realnymi potrzebami Zielonogórzan, powodują coraz większe zatłoczenie miasta, jednocześnie generują coraz większy dług, przez który wciąż rosną lokalne podatki i inne opłaty. Tę sytuację należy zatrzymać i wprowadzić zrównoważony rozwój całego Miasta.

Ulepszajmy miasto dla mieszkańców, a nie dla betonu.

Podstawą programu Komitetu Wyborczego Adama Hreszczyka jest skoncentrowanie pracy Urzędu Miasta na realnych potrzebach Mieszkańców. Nie należy dążyć do rozwoju za wszelką cenę, kiedy nie ma on przełożenia na realny wzrost jakości życia i zamożności Zielonogórzan, na pielęgnowanie tego, co jest w naszym mieście wartościowe. Czy Zielona Góra naprawdę potrzebuje coraz większej liczby mieszkańców, którym jednocześnie będzie ograniczać się możliwość jazdy samochodami? Czy jednak lepiej polepszać jakość życia tych, którzy już tu mieszkają? Choćby poprzez rozwiązanie coraz bardziej narastającego problemu z blisko 200 km nieutwardzonych dróg dojazdowych do naszych domów, zarówno na terenie centralnej Zielonej Góry, jak też na obszarze Dzielnicy Nowe Miasto. Mamy jeszcze dość kameralne miasto, które poza godzinami szczytu można przejechać w kilkanaście minut – jest to ogromna wartość.

Nasze cele:

1. Finanse

  • Obniżenie o połowę wysokości obecnych diet radnych Dzielnicy i radnych Miasta, czyli do kwoty 948 zł i 1896 zł. Diety nie mają być dodatkowymi dochodami radnych, a jedynie pokryciem ponoszonych przez nich (celem swobodnego sprawowanie tej funkcji) kosztów.
  • Zlikwidowanie tzw. „kieszonkowego” radnych miejskich, czyli pieniędzy z Waszych podatków, o jakie mogą wnioskować radni miejscy na działalność swoich lub wskazanych przez siebie stowarzyszeń itp. (przykładowo Wiesław Kuchta radny z klubu prezydenta Kubickiego, otrzymał od Miasta w ostatnich kilku latach łącznie 1,2 mln zł – każdy potrafi działać społecznie i charytatywnie za takie pieniądze). Dofinansowywanie NGO tylko w drodze konkursów realizowanych w oparciu o jasne i uczciwe kryteria (w grudniu danego roku, z celem na rok następny).
  • W sytuacji, kiedy szacowane na 2024 r. zadłużenie Zielonej Góry ma wynieść 664 mln zł, zaś na samą obsługę długu wydamy w tym roku 39 mln zł, należy koniecznie ograniczyć się z zaciąganiem kolejnych kredytów.
  • Będziemy także dążyć do zaprzestania podwyższania podatków i opłat lokalnych.
  • Jednocześnie należy usprawnić funkcjonowanie komórek miejskich zajmujących się pozyskiwaniem zewnętrznych środków finansowych (tzw. dotacje unijne, dofinansowania rządowe, współinwestorzy prywatni).
  • Ustanowienie corocznie odnawialnego funduszu inwestycyjnego (na drogi osiedlowe, chodniki, oświetlenie, kanalizację i regulowanie stosunków wodnych) dla Dzielnicy Nowe Miasto w wysokości 3 % zrealizowanych dochodów miasta za poprzedni rok. Kwota rozdysponowywana proporcjonalnie do powierzchni i liczby ludności w danym sołectwie. Dobór inwestycji w oparciu o zebrania sołeckie (tak jak było w przypadku funduszu integracyjnego). Przykładowo, jeśli zaplanowane na ten rok dochody (1,3 mld) zostaną zrealizowane, wtedy na 2025 r. fundusz ten dysponowałby kwotą 39 mln zł. Zastąpiłby on obecnie funkcjonujący marny (bo jedynie 4 mln) Fundusz Chodnikowy.
  • Wykonanie analizy oddziaływania strefy przemysłowej w Kisielinie na Miasto (m.in.: wydatki Miasta na przygotowanie terenu; dochody ze strefy do budżetu Miasta; zatrudnienie mieszkańców itp.), celem ustalenia strategii działań na kolejne lata.

2. Wieloletnie plany inwestycyjne

  • Wymagany ustawą plan ogólny (mający zastąpić studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego) powinien być sporządzony z wizją rozwoju miasta nie na lat kilka-kilkanaście, ale na okres co najmniej trzech pokoleń (wiek). Wśród licznych tematów i problemów, które plan ten powinien uwzględniać, konieczne jest przeciwdziałanie deweloperskiej patologii (polegającej na wciskaniu bloków mieszkalnych w każdą nieco bardziej wolną przestrzeń na obszarze starej Zielonej Góry), a także uwzględnienie w tym planie kompleksowego rozwoju Dzielnicy Nowe Miasto. Istotne jest również wyznaczenie podstawowych założeń i kierunków jeśli chodzi o późniejszą realizację wieloletnich planów rozbudowy dróg, odwodnienia, kanalizacji, stref przemysłowych itp. Dziś min. 20 % mieszkańców Zielonej Góry nie ma dostępu do jednego lub kilku podstawowych udogodnień jak np.: wodociąg, sieciowa kanalizacja, szybki internet, utwardzony dojazd z drogi wojewódzkiej lub powiatowej.
  • Sporządzenie wieloletniego i kompleksowego planu budowy dróg osiedlowych w poszczególnych sołectwach Dzielnicy Nowe Miasto oraz na zaniedbanych obszarach starej Zielonej Góry. Jednocześnie należy usprawnić działanie komórek w Urzędzie Miasta odpowiedzialnych za obsługę inwestycji drogowych (a w tym m.in. skrócić czas przygotowania dokumentacji projektowej oraz wydawania decyzji budowlanych itp.).
  • Przygotowanie kompleksowego planu i lokalnych projektów odprowadzania i zagospodarowania wód opadowych oraz uwalniających się cieków gruntowych. Konieczna jest rozbudowa sieci kanalizacji deszczowej; naprawa i pilnowanie bieżącego utrzymania podziemnych drenaży i rowów melioracyjnych; budowa kilku zbiorników retencyjnych, a także zwiększenie drożności rzek i strumieni odprowadzających wodę do Odry (po zapełnieniu owych zbiorników retencyjnych). Konieczna jest także bardziej zaawansowana współpraca Urzędu Miasta z Wodami Polskimi, a także większe dofinansowanie działającej na terenie Dzielnicy Nowe Miasto Gminnej Spółki Wodnej.
  • Wykonanie wieloletnich planów i usprawnienie procesów realizacji rozbudowy sieci kanalizacyjnej w poszczególnych sołectwach Dzielnicy Nowe Miasto oraz na zaniedbanych obszarach starej Zielonej Góry.
  • Pomoc poszczególnym sołectwom oraz ulicom w starej Zielonej Górze odnośnie rozbudowy sieci światłowodowej.

3. Komunikacja

  • Nie dla przedłużania Trasy Aglomeracyjnej. Jej budowa spowoduje wprowadzenie nadmiarowego ruchu samochodowego w spokojną okolicę Zacisza. Wystarczy biegnąca tuż obok czteropasmowa Aleja Zjednoczenia. Przewymiarowane inwestycje drogowe to jedna z ważniejszych przyczyn, które zubażają mieszkańców, jednocześnie nie przynosząc adekwatnych do nakładów korzyści w najbardziej obciążonych ruchem samochodowym miejscach. Tu bardziej należałoby doprowadzić do łatwiejszego pokonywania torów kolejowych, poprzez dodanie kolejnego przejazdu. Pojawiający się zaś argument o pozyskiwaniu miejsc na inwestycje, poprzez budowanie wielkich dróg, przy tak dużej obecnie liczbie pustostanów, wydaje się naciągany.
  • Budowa wiaduktów nad dwoma krytycznymi rondami Trasy Północnej, gdzie mija się wiele kanałów komunikacyjnych od dawna wymagających udrożnienia. Inwestycja ta zostałyby sfinansowana ze środków przeznaczonych na przedłużenie Trasy Aglomeracyjnej i Obwodnicę Zachodnią. Jednocześnie należy skomunikować osiedle Leśny Dwór z zachodnią częścią Trasy Północnej, tak aby jego mieszkańcy korzystali z Alei Zjednoczenia, jako dojazdu do centrum Miasta. Z mniejszych inwestycji, np. budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Botanicznej z ul. Kożuchowską.
  • Zintensyfikowana budowa odwodnionych, utwardzonych i oświetlonych dróg osiedlowych w poszczególnych sołectwach Dzielnicy Nowe Miasto oraz na zaniedbanych obszarach starej Zielonej Góry.
  • Zwiększenie liczby miejsc parkingowych w centrum, w celu zwiększenia dostępności śródmieścia (m.in. przy szpitalach i przychodniach). Zwiększenie liczby miejsc parkingowych (z kostki chłonnej) na osiedlach i w sołectwach. Okresowe wyłączenie strefy płatnego parkowania w celu sprawdzenia, czy rzeczywiście wpływa ona pozytywnie na rotację samochodów w centrum. Jeśli okaże się, że nie wpływa lub wpływ ten jest marginalny, należy na stałe zlikwidować strefy płatne lub wprowadzić dłuższe okresy parkowania bez opłat. Władze Miasta w 2023 roku przyjęły plan zrównoważonej mobilności miejskiej, który jawnie walczy z samochodami osobowymi, jednocześnie pokazując analizę, że są one najwydajniejszym środkiem transportu w naszej okolicy.
  • Zwiększenie ilości stojaków na rowery w centrum miasta. Jak dotąd głównym działaniem prorowerowym obecnych władz jest mnożenie ścieżek rowerowych, którymi przez większość dni w roku mało kto jeździ. Niestety nie przekłada się to na dostępność miejsc, w których można pozostawić rower, przez co mieszkańcy bardzo często muszą wykorzystywać taką infrastrukturę jak znaki drogowe, czy barierki przy schodach. Rozwiązanie tego problemu realnie uatrakcyjni transport rowerowy. W miejscach gdzie brak jest potrzebnych chodników dla pieszych, a jednocześnie występuje też potrzeba ścieżek rowerowych, ekonomiczniej jest budować ciągi pieszorowerowe.

4. Ochrona zdrowia i życia mieszkańców

  • Wsparcie Miasta w organizacji kolejnych ośrodków zdrowia z lekarzem pierwszego kontaktu i pediatrą na terenie Dzielnicy Nowe Miasto, co odciąży obłożenie istniejących już przychodni w centrum Miasta, a tym samym ułatwi i zwiększy dostęp do lekarzy oraz zmniejszy natężenie ruchu w centrum. Mamy wydział lekarski w Zielonej Górze, więc powinniśmy teraz stworzyć narzędzia pozwalające zatrzymywać jego absolwentów w naszym Mieście. Miasto powinno także w miarę swoich możliwości wspierać tutejsze szpitale, a wybór kierunków wsparcia powinien być podyktowany aktualnym raportem zdrowotnym mieszkańców. W ramach dostępnych środków, będziemy także dążyć do rozwinięcia siatki usług socjalnych, a szczególnie do zorganizowania większej ilości miejsc zajmujących się opieką nad osobami starszymi lub innymi osobami wymagającymi (ze względu na swój stan zdrowia) stałej opieki.
  • Podjęcie działań zmierzających do ograniczenia skutków skażenia terenu po pożarze hali z odpadami chemicznymi w Przylepie.
  • Zorganizowanie kompleksowej obrony cywilnej, czyli systemu ochrony ludności; ochrony urządzeń użyteczności publicznej, dóbr kultury, głównych zakładów pracy; ratowania i udzielania pomocy poszkodowanym i zwalczania skutków przy takich ekstremalnych sytuacjach jak: długotrwałe zakłócenia w dostawach wody i energii, ataki terrorystyczne, działania wojenne, klęski żywiołowe, katastrofy budowlane itp. (a w tym m.in. organizacja schronów i miejsc tymczasowego pobytu dla ludności oraz magazynów na materiały pierwszej potrzeby; stworzenie kompleksowych i szczegółowych procedur na wypadek zaistnienia danego problemu itp.).

5. Realna aktywizacja mieszkańców

  • Propagowanie i przeprowadzanie referendów lokalnych odnośnie różnych spraw bezpośrednio dotyczących mieszkańców (m.in. wysokość podatków i innych opłat lokalnych, albo też podejmowanie lub zaniechanie konkretnych inwestycji itp.). Z wnioskiem o przeprowadzenie referendum musi wystąpić min. 10 % uprawnionych do głosowania mieszkańców Miasta, zaś by referendum było wiążące, musi wziąć w nim udział min. 30% uprawnionych do głosowania. Jednocześnie zostałyby rozszerzone zadania działającego w Urzędzie Miasta pełnomocnika prezydenta ds. konsultacji społecznych, o pomoc dla mieszkańców w organizowaniu referendów lokalnych.
  • Przyznanie większych kompetencji decyzyjnych Radzie Dzielnicy Nowe Miasto oraz utworzenie kolejnych czterech dzielnic i ich rad w obrębie starej Zielonej Góry, tak by wszyscy Zielonogórzanie mieli większy wpływ na podejmowane decyzje odnośnie ich najbliższego otoczenia i ogólnego rozwoju Miasta.
  • Możliwość zamieszczania publikacji w Łączniku Zielonogórskim dla wszystkich radnych miejskich i dzielnicy oraz sołtysów wg ustalonych % parytetów, albo likwidacja tej utrzymywanej ze środków miejskich gazety, gdyż w chwili obecnej jest ona jedynie tubą propagandową władz Miasta.
  • Oprócz prowadzenia statystyk wyników nauczania w szkołach podstawowych i średnich, Miasto powinno także bardziej zaangażować się w poprawę tych statystyk, gdyż poziom nauczania w części szkół nie jest zadawalający. Powinny także zostać podjęte działania w celu rozwoju szkół zawodowych i technicznych, szczególnie pod kątem promowania zawodów deficytowych. Z tych samych względów Miasto powinno wywierać większy wpływ na dobór kierunków nauczania na Uniwersytecie Zielonogórskim. Większa liczba potrzebnych w danej dziedzinie fachowców, to niższe ceny ich usług dla mieszkańców.

6. Tereny zielone i turystyka

  • Rozpoczęcie wyboru miejsca na nowy cmentarz, ze względu na kończące się miejsce przy ul. Wrocławskiej. Wyznaczenie miejsca do rozsypywania prochów zmarłych dla osób, które nie chcą trwałej mogiły. Wyznaczenie odrębnego miejsca na cmentarz dla zwierząt.
  • Odnowienie i przywrócenie funkcjonalności Amfiteatru, z zachowaniem jego historycznego charakteru. Wsparcie inicjatyw turystycznych w starej Zielonej Górze (np. stworzenie podziemnej sieci piwnic winiarskich) oraz w Dzielnicy Nowe Miasto (np. tablice informacyjne przy różnych wiejskich zabytkach). Wydział promocji miasta powinien wspierać mieszkańców w pozyskiwaniu zewnętrznych (pozamiejskich) dotacji i grantów rozwijających turystykę itp.
  • Polepszenie obsługi zieleni miejskiej, tak aby realnie zachować jak najwięcej dorosłych drzew oraz zwiększać liczbę nowych nasadzeń wraz z odpowiednim ich nawadnianiem i pielęgnacją (m.in. zatrudnienie profesjonalnych arborystów, zamiast całej masy ludzi z piłami bez kwalifikacji botanicznych). Ograniczanie wykaszania trawników tam, gdzie jest to zbyteczne.

Przedstawiony powyżej zakres działań jest ambitny, ale systematyczną ciężką pracą można go sukcesywnie realizować. Niewątpliwie wymagał on jednak będzie woli wzajemnej współpracy radnych miejskich, prezydenta, radnych dzielnicowych i sołtysów, urzędników z poszczególnych miejskich departamentów i miejskich spółek. Na pewno też konieczna będzie współpraca z Urzędem Marszałkowskim oraz posłami i senatorami z naszego regionu. Przede wszystkim zaś będziemy zawsze otwarci na głos mieszkańców.

Ta strona używa ciasteczek (cookies). Jeżeli nie zgadzasz się na to, zmień ustawienia swojej przeglądarki lub opuść stronę. Czytaj więcej.
Rozumiem